Rendszerüzenet

Kocsis-Holper Zoltán: "A kortárs zene rólunk szól"

Kocsis-Holper Zoltán: "A kortárs zene rólunk szól"

Interjú Kocsis-Holper Zoltánnal, a debreceni Kodály Kórus vezető karnagyával, kortárs zenéről és a Budapest Music Centerben megvalósuló alkalmakról.

Kocsis-Holper Zoltán - fotó: Fejes Márton

A Kodály Kórus – bár egyébként is sokat utazik, számos felkérésnek eleget téve – most egy egész koncertsorozat erejéig kimozdul Budapestre, ráadásul saját szervezésben. Mi hívta életre a saját sorozatot? 

A Kodály Kórusnak tulajdonképp alapítása óta kitűzött célja, hogy a kortárs zenét és a kortárs szerzőket támogassa, népszerűsítse határon belül és kívül. Ilyen értelemben egy kortárs zenéket bemutató koncertsorozat indítása nem újszerű gondolat. Tavaly a Magyar Művészeti Akadémia felkérésére állítottuk össze a „Kodály öröksége” műsort, amelyben olyan zeneszerzőktől énekeltünk, akik a kodályi úton működnek, az Ő eszméinek megfelelően irányítják a tollukat. A sikeres bemutatót követően Tóth Péter zeneszerzővel beszéltünk arról, milyen jó lenne, ha nagyobb teret tudnánk adni a kortársaknak, ahol deklaráltan a magyar és külföldi szerzőket is népszerűsítjük. Ehhez az énekkar elnyerte a Magyar Művészeti Akadémia és az NKA támogatását, így tud megvalósulni a sorozat most a székhelyünkön kívül, Budapesten, ahol bízunk benne, érdeklődő fülekre talál.

Mennyire van fókuszban a kortárs zene előadása a nemzeti énekegyüttesek esetében?

A nemzeti együttesek tapasztalatom szerint nagyon fontosnak tartják a kortárs zene ápolását, de mindenki a saját profilja szerint végzi. A Kodály Kórus az erőteljes oratorikus profilja mellett a hangszerkíséret nélküli (a cappella), vagy a kis apparátust igénylő művek előadásában a legerősebb, ezért a koncertsorozatunk is ilyen művekből táplálkozik.

Mi a tapasztalat, a közönség hogyan fogadja a kortárs zenét, legyen az magyar vagy külföldi?

Úgy gondolom, a közönség mindig úgy választ – és az mindegy, hogy kortárs vagy nem kortárs – hogy amit hall, az számára jó zene-e, vagy sem. A kortársban is sok irányzat létezik, az biztosan érezhető, hogy a kodályi tradíción alapuló tonális kóruszene népszerűségnek örvend.   Mert azon túl, hogy a megszokott zenei hagyományokból merít,  ráadásul a mai világra reflektál, a mi problémáinkat feszegeti – s ha magyar nyelvű szövegre íródott, még közelebb tudunk lépni hozzá.

Három koncertet hirdettetek meg, mi lesz a tematikájuk?

Az első koncert február 10-én, pénteken 19 órától lesz, a címe Az Óperenciás tengeren túl – kóruszenék távoli mezőkről. Olyan kórusműveket válogattunk a műsorba, amelyek vagy fizikailag mutatnak komoly messziségekbe, mint például nyugatra az Egyesült Államok, északra Izland, keleti irányban Japán; vagy a határokat másként próbálják feszegetni, így kerültek be álom és ébrenlét, vagy az élet és halál mezsgyéjét tematizáló művek. A magyarokat Kocsár Miklós és Orbán György képviseli, de a népszerű amerikai Eric Whitacre-től is fogunk énekelni, és három izlandi művet is műsorra tűzünk.

A sorozat második állomásán kissé elengedjük a klasszikus kóruszene gyeplőjét és egy könnyedebb hangvételű műsorral készülünk, főként szórakoztató és különös hangzású műveket bemutatva – ez április 28-án, szintén pénteken lesz. A harmadik állomás május 19-e (szintén pénteki nap), amikor is megtartjuk A líra ünnepét, Petőfi Sándor kétszáz éves jubileuma tiszteletére, s amelyen kortársak által lírikus kompozíciókat megzenésítő műveket éneklünk. Főként magyar zeneszerzőket hallhat a közönség, például Balázs Árpád, Gyöngyösi Levente, Beischer-Matyó Tamás, Tóth Péter, Vajda János; de egy-két külföldi komponistát is megmutatunk.

Kodály Kórus

A Petőfi 200 kapcsán valamilyen különlegességet hallhat a közönség?

Petőfi Sándort nagyon sokan megzenésítették, Kodály is. Ami biztosan fog a műsorunkon szerepelni, az Gárdonyi Zoltántól a Szeptember végén megzenésítése – melyet nagyon különleges szépségű műnek tartok. Debrecen számára is fontos személyiség Gárdonyi Zoltán, meghatározó karnagya volt a városnak, aki által Berkesi Sándor is Debrecenbe került. Valamint egy Tóth Péter-mű ősbemutatóját is van szerencsénk előadni ezen a koncerten.

A koncertek helyszíne a Budapest Music Center.

A BMC nagyon színes, nagyon befogadó tér, a kóruskoncertekre abszolút mértékben alkalmas – nagyon szeret is a Kodály Kórus ott énekelni –, ráadásul számos kortárs program helyszíne, ezért ilyen értelemben ez a sorozatunk a lehető legjobb helyre kerül itt.

Amint beszéltünk róla, a Kodály Kórusnak missziója a kortárs zene megszólaltatása, a Te pályádon milyen szerepet tölt be?

Szoros kapcsolatban vagyok a kortárs művekkel, szeretem, ha szívből szólnak, szívhez szólnak, ha van fontos mondanivalójuk. A kortárs zene rólunk, a mi világunkról szól, arra reflektál, olyan gesztusokat, eszközöket használ, amelyeket értünk. A régi mestereket, műveket már megszűrte az idő, a kortárs zenéknél ez még nincs meg, főleg, ha egy ősbemutatóról beszélünk. Ilyen szempontból felelősség is, hogy mit tűzünk a zászlónkra. Én ezt a kihívást nagyon szeretem, és a kórus is osztozik abban az érzésben, hogy a jövő számára dolgozunk: ha fontosnak tartunk egy-egy alkotást, akkor próbálunk hozzájárulni ahhoz, hogy ezek a darabok a későbbiekben is fent maradhassanak.

Van személyes kedvenced a sorozatban énekelt művek közül?

Mivel én állítom össze a műsorokat, valamennyire az én általam szeretett és tisztelt műveket tartalmazza mindegyik, kedvencet nem is választanék, inkább a teljes programok azok. Az ősbemutatókra mindig külön izgalommal készülök, ilyenkor az újdonság ereje motivál.  

A műsorkiírás szerint a vezénylés mellett műsort is vezetsz. Mesélni fogsz a közönségnek a programról?

Az a tapasztalatom, hogy a közönség jó néven veszi, ha nemcsak a műveket hallhatja. Ne feledjük el, hogy a szimfonikus zenekari hangversenyen két-három darab hangzik el – és ott is jó, ha az akár már jól ismert művekről is mondanak pár szót –, a kóruskoncerteken legalább tíz rövidebb mű kerül terítékre. Ahhoz, hogy a gondolatisága, az egymáshoz való kapcsolódása nyilvánvaló legyen a szerzeményeknek, érdemes pár érdekességet elmondani, esetleg megfigyelési szempontokat adni a közönségnek, a nagyobb megértés által pedig sokkal mélyebbre tud hatni a zene. 

 

Szerző: Kiss Judit Erzsébet

További híreink

A December 5-én hallható Adventi hangversenyünkön csodálatos hangszerek és gyönyörű dallamok kísérnek végig minket a hétköznapok meghittségében. A koncert alkalmával a legrégebbi, korhű hangszereken játszó magyar kamarazenekart: a Capella Savaria-t köszönthetjük majd a Kölcsey Központ színpadán!

A következő hetekben gazdag koncertkínálattal, igazi programkavalkáddal várjuk kedves közönségünket! 

AJÁNDÉKOZZON ÉLMÉNYT KARÁCSONYRA!

Minden évadban összeállítjuk Karácsonyi bérletünket, mely tulajdonosai valódi ízelítőt kapnak klasszikus zenéből. Idén is izgalmas hangversenyeket válogattuk be az ajándékként is kiváló bérletünkbe!

A(z) Kodály Kórus Debrecen oldalon az üzemeltető süti fájlokat (cookie) használ, az adatvédelmi szabályzat rendelkezései szerint. A süti fájlok a számítógépén tárolódnak.